FANDOM

"Znalazłaby się jeszcze lepsza metafora: sieć zaplątana w algi w temperaturze poniżej zera. Ze względu na brak przestrzeni, ludzie żyją tutaj w stanie wzajemnej styczności komórkowej, i życie to rozwija się zgodnie z wewnętrzną logiką plotki. W tym mieście imperatyw terytorialny każdego wiąże się z wodą; okiennice okien nie służą do tego, by chronić przed światłem dziennym czy hałasami (tych, jest tu niewiele), są bardziej jak szpary przez które to, co wewnętrzne może emanować na zewnątrz. Kiedy [okiennice] są otwarte, przypominają skrzydła, myszkujących w brudach prywatnego życia aniołów; podobnie relacje międzyludzkie, jak drobne odległości między figurkami na parapetach, zyskują nowy aspekt, który przywodzi na myśl złotnika, albo jeszcze lepiej, sztukę filigranów. [Ludzie z Wenecji] są bardziej powściągliwi i lepiej poinformowanie o tym, co się dzieje, niż policja w jakimś państwie, w którym panuje dyktatura. Zanim zdołasz przekroczyć próg swojego mieszkania, szczególnie w zimie, możesz być pewny, że już padłeś ofiarą wszystkich możliwych i wyobrażalnych domysłów, fantazji, pogłosek. Jeśli wczoraj z kimś byłeś, dzień później, najpewniej będziesz musiał się zmierzyć ze spojrzeniami ze strony sklepikarza albo kioskarza, o przenikliwości niemal biblijnej, ze spojrzeniami jakich prawdopodbnienie spodziewałbyś się w katolickim kraju. Jeżeli byłeś z kimś, szukaj sobie sprzymierzeńców na zewnątrz. Oczywiście podróżnik może się tu zabawiać, ale ktoś stąd, nie. To, co jakiś malarz przeniósł na płótno czy też to, co uwiecznił swoim aparacikiem jakiś fotograf-amator, tych stąd zupełnie nie bawi. Inaczej insynuacje, te są lepsze, tak jak lepsze od jakiechkolwiek modernistycznych projektów są pierwsze inspiracje urbanistyczne (termin, który wychodzi na jaw dopiero w perspektywie czasu), i pasują do tonacji weneckich kanałów, uległych zachciankom wody, która – jak prześladujące cię plotkary – nigdy nie przestaje.

W tym właśnie sensie, można powiedzieć, że bez wątpienia cegła jest bardziej potężna niż marmur, nawet jeśli ta lub tamta pozostaną dla cudzoziemca nieprzeniknione. W ciągu tych siedemnastu lat, raz czy dwa razy udało mi się wślizgnąć do tego weneckiego sancta sanctorum, do tego labiryntu-wewnątrz-amalgamatu, jak opisywał de Regnier. Plątają się po tylu ulicach, że obecnie nie pamiętam dokładnie żadnej z nich, nie mając możliwości spisania tych wszystkich poprzedzających zakrętów i kontr-zakrętów, swego czasu, zdarzyło się że znalazłem się w sercu tego labiryntu. Ktoś powiedział coś komuś, i jakiś trzeci ktoś, który nie powinien tam być i nasłuchiwać: ten trzeci zadzwonił do czwartego, i w rezultacie, pewnego wieczoru, zostałem zaproszony na pewne przyjęcie, które ktoś tam dawał w swoim pałacu. "

Więcej z Fandomu

Losowa wiki