FANDOM

"Lotaria przyniosła parę powieści rozpisanych przez komputer w formie sekwencji wyrazów ułożonych we­dług częstotliwości występowania. — W powieści za­wierającej od pięćdziesięciu do stu tysięcy wyrazów — powiedziała — warto przyjrzeć się słowom, które wy­stępują około dwudziestu razy. Proszę tu spojrzeć. To słowa, które pojawiają się dziewiętnaście razy:

A te pojawiają się osiemnaście razy:

— Nie wie pan jeszcze, o czym mowa? — pyta Lota­ria. — Nie ma wątpliwości: to powieść wojenna o roz­budowanej akcji, napisana suchym językiem i zawierająca pewną dozę okrucieństwa. Można by sądzić, że to książka pozbawiona głębi, lecz dla nabrania pewności zawsze lepiej zbadać wyrywkowo listę słów występu­jących tylko raz, a nie mniej przez to istotnych. Weźmy na przykład tę sekwencję:

— Nie, to nie jest tak jednoznaczna książka, jak mogło się wydawać. Musi kryć w sobie jakiś sekret; tym tropem należy prowadzić dalsze badania.

Lotaria pokazuje mi następną serię wyrazów.

— To zupełnie inna powieść. Wystarczy spojrzeć. Proszę zwrócić uwagę na słowa, które powracają około pięćdziesięciu razy:

— Co pan pan o tym sądzi? To opowiadanie konfesyjne: subtelne, ledwie zaznaczone uczucia, skromne środowi­sko, życie codzienne na prowincji. Dla sprawdzenia tej oceny weźmy próbkę słów, które występują tylko raz:

— W ten sposób znamy już atmosferę, nastroje, tło społeczne..."

Więcej z Fandomu

Losowa wiki